3 gode råd til en bedre mental sundhed

I 2021 er vi mange, der bakser en del med vores sundhed – og måske især den mentale sundhed. Efter at have læst en artikel om holisme på Savasana.dk blev jeg inspireret til at skrive lidt om bedre mental sundhed.

Med coronaen, der har smadret vores almindelige hverdag har det været svært at bevare en sund krop og måske i ligeså høj grad et sundt mentalt helbred. Her er de ting jeg har gjort.

Obs: hvis du har de mindste problemer med dit mentale helbred, så læs mere hos Psykiatrifronden her.

Gåture udendørs

Gåturen er gode, da vi både får rørt kroppen (vi forbrænder nogle kalorier), vi får frisk luft til hjernen og så får vi en masse indtryk ude i den virkelige verden.

Vi kan ikke rejse, gå i fitness eller på restaurant. Det er blevet svært at få indtryk fra andet end en skærm hjemme i sofaen – og det er hårdt for vores mentale sundhed.

Tag en gåtur en gang om dagen.

Luk for nyhederne

Noget af det, der hr været værst for mig under nedlukningen har været den konstante strøm af dårlige nyheder. Man kan ikke åbne nogen apps på sin telefon før det strømmer ind med dårlige nyheder fra hele verden.

Det har været en øjenåbner og jeg har slettet nyheds-apps fra min telefon. Next up tror jeg er de sociale medier, hvor der jo også flyder over med masser af negativitet.

Se dine venner

Det kan være fint over computeren på Zoom, Google Hangouts og lignende, men se også dine venner i virkeligheden. Fysisk kontakt er ganske vist det, der er værst i forhold til virussen, men overvej prisen, hvis det mentale helbred begynder at gå i stykker.

I mine øjne er det vigtigere med venskaberne og al den glæde man får af fysisk kontakt. Det kan sagtens lade sig gøre med afstand og udendørs, hvor man har fundet ud af, at corona ikke er ligeså farligt.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *